Med offermentaliteten som vapen
Det finns i svensk debatt — och förvisso inte bara där, men det är där jag upplever den särskilt tydligt — ett implicit antagande om att den som är ett offer alltid har rätt. Därför har vi också ett debattklimat där vi tävlar om att vara mest offer, mest förtryckta, mest missförstådda, och det mesta mobboffret. Se på vilken debatt som helst! Jämställdhet: Kvinnor är offer för patriarkala strukturer (och det är männens fel, som om kulturella mönster inte i hög grad även burits av kvinnor, och därför har feministerna rätt). Män försvarar sig med att de minsann också är offer för könsrollstänkande, och dessutom bortglömda när allt ljus är på kvinnorna (förvisso sant, åtminstone delvis, men det gör knappast att antifeministerna har rätt i sina egna idéer). Arbetsmarknaden: Facken framställer gärna alla arbetstagare som svaga offer för elaka arbetsgivare, och därför har facken rätt i allt de säger. Somliga självutnämnda företrädare för företagarna vill få oss att tro att facken är härsklystna demoner som inget hellre vill än förgöra alla företag och inte bryr sig det minsta om arbetstagares villkor (en delvis befogad kritik — se på den numera riksberömda salladsbaren — men den bortser gärna från det som facken gör bra).
Och så har vi religionsdiskussionen: Uttalat troende är en minoritet i Sverige, och därför är de så missförstådda, så missförstådda, trots att nära nog samtliga media svämmar över av livsåskådningsprogram som i varierande grad smeker religiositeten medhårs, och trots att präster fortfarande har i princip monopol på det offentliga själasörjande. De aktiva ateisterna å sin sida, är inte sena att påpeka just detta, hur spår av religion finns överallt i samhället, hur deras värderingar motarbetas av religiösa grupperingar, hur uttalad ateism alltid ifrågasätts o.s.v., allt för att visa hur man som uttalad ateist tillhör en liten minoritet som behandlas orättvist, som är offer för all religiositet. Återigen är det naturligtvis tramsigt från båda sidor. Det är knappast speciellt tungt att vara ateist i Sverige, och sticker man ut hakan genom att uttala starka åsikter, då får man också finnan sig i att korten synas. Och förvisso ser nog en del snett på frikyrkligt kristna, men trots allt är det ju sant att religiositet i olika former kommer undan ganska lindrigt, speciellt i medias behandling, där själva tron mycket sällan får ett kritiskt ifrågasättande på samma sätt som ateister nästan alltid får de få gånger de bjuds in till diskussion i media. Men ett offer är alltid vinnare. Den som är mest förtryckt har alltid rätt. Och så går tävlingen vidare, inte med argument mot argument, utan med en orgie i självömkan. Ömkan vinner över argument.
(Och just nu drar P1 igång sändningen av långfredagsgudstjänsten. Inget fel i det, men när tänker radion på motsvarande sätt låta t.ex. en humanist få lägga fram sin program utan att avbrytas?)
Nu senast är det Bitte Assarmo som i Svenska Dagbladet gör sig till självutnämnd representant för hela kristenheten och spikar upp den på offrets kors, för att sedan säga: Se! Vi är de förtryckta! Orättfärdigt blir vi korsfästa av det gudlösa samhället! I debattartikeln Kristna jagas i Sverige och utomlands gör hon Sveriges kristna till en förtryckt minoritet, till offrenas offer. Inte nog med att icke-troende elakt kritiserar kristna. Kristna kritiseras dessutom mer än Sveriges muslimer, buddister, hinduer och judar. Man är ynkligast av de ynkliga. Och därför har man rätt, i offermentalitetens Sverige.
Ta några exempel från artikeln:
Socialdemokraternas Morgan Johansson och Leif Pagrotsky är två av dem som gjort det legalt att kränka kristna. De har båda uttalat sig nedsättande om kristna i samband med abortfrågan och stamcellsforskningen, utan att för ett ögonblick stanna upp och begrunda – än mindre nämna – det faktum att uppfattningen om de frågorna delas av alla de stora världsreligionerna.
Få se nu … Johansson och Pagrotsky har kritiserat det kristna motståndet mot aborträtten och stamcellsforskningen. Därmed har de gjort det "legalt att kränka kristna". Det här är på samma nivå som när muslimer är kränkta i tid och otid, så fort någon säger något ofördelaktigt om islam. Så vitt jag vet betyder "legalt" lagligt, och vad som är lagligt avgörs inte av vad en politiker säger, utan av vad som står i lagboken, och tack och lov har vi än så länge en rätt så god yttrandefrihet i Sverige. Om Assarmo känner sig kränkt av att någon kritiserar kristet motiverat motstånd mot stamcellsforskning, då är det faktiskt Assarmos problem, på samma sätt som jag som förespråkare för samma stamcellsforskning vackert får finnna mig att Assarmo och hennes trosfränder anser mig djupt omoralisk.
Vidare är Assarmo upprörd över debatten kring kristenhetens problematiska förhållningssätt till homosexuella:
Samma enögdhet ser vi i frågan om de homosexuellas rättigheter. Man anklagar kyrkorna för att kränka människor på grund av deras sexuella läggning, men har någon ens föreslagit att homosexuella ska få vigas i landets moskéer, tempel eller synagogor?
Nej, det är förvisso ingen som kräver något sådant, men Assarmo väljer att fullständigt ignorera det faktum att Svenska kyrkan har en särställning gentemot moskéer, tempel och synagogor som samhällsinstution i just den här frågan. Jag tycker förvisso att det är vansinne att tvinga kyrkan att viga homosexuella (trosfrågor ska inte avgöras genom politiska beslut), men faktum är att det är Svenska kyrkan som är intressant i den här debatten. Det handlar inte om att kristna skulle vara särskilt "förföljda". Att tala om förföljelse i detta sammanhang är för övrigt ett rent hån mot dem som verkligen är förföljda för sina övertygelsers skull runt om i världen och säger egentligen mest om Assarmos människosyn.
En viktig poäng har dock Assarmo i sin artikel: Medan det är accepterat att kritisera kristendomen i Sverige idag, är detta inte fallet när det gäller många andra religioner, och islam i synnerhet. Varför ska islam behandlas annorlunda än kristendomen? Om vi kan kritisera kristna företrädares problematiska inställning till abort, stamcellsforskning och en hel del annat, bör vi då inte också kunna kritisera islams problematiska inställning i samma frågor, de faktiska förföljelser av kristna och icke-troende som sker i islamistiska teokratier, och islams problematiska förhållande till kvinnors rättigheter? Ska vi inte kunna kritisera de åsikter som muslimer i Sverige hyser? Ska de vara frälsta från kritik bara för att de är muslimer?
Det hörs trots allt en hel del islamkritik i Sverige idag, men det är djupt problematiskt att den inte är politiskt rumsren. Detta, mer än någonting annat, gör att osaklig smutskastning kan härja fritt, eftersom även den berättigade kritiken stigmatiseras. Och det gör att muslimer kan fortsätta att utmåla sig själva som offer. Och ett offer har ju alltid rätt.
Men Assarmo skriver inte om behovet av en kritik av islam, jämställd med kritiken av kristendomen. Nej, Assarmo kan sin svenska debatt, och gör sig själv till offer. Problemet är inte att all kritik av islam är politiskt inkorrekt, utan problemet är att kristendomen kritiseras. Assarmo gör sig själv och alla kristna till offer. Därför har de kristna stamcellsforskningsmotståndarna rätt (de delar ju uppfattning med muslimer och andra, så när kristna kritiseras i den debatt i vilken de själva deltar, men inte muslimer, är de förföljda offer). Därför ska vi ge Assarmo rätt när hon kräver kritik av islam (hon är ju offer, så hennes rop på islamkritik är berättigat). Att det är inkonsekvent att kräva kritik av islam samtidigt som man anser att kritik mot den egna religionen är förföljelse bekymrar inte Assarmo. Hon är ju offer, så hon har ju rätt. Då behöver hon inte bekymra sig om att formulera sammanhängande, relevanta och sakliga argument för sina ståndpunkter. Så bekvämt. Och så tråkigt för en diskussion som behövs.
Men kanske måste vi först av allt göra upp med offermentaliteten. Så länge debattörer alltid kan spela trumfkortet att låtsas att moståndaren ropar "Korsfäst! Korsfäst!" kommer vi också att få en debatt därefter, där "mest synd om" alltid väger tyngre än sakliga och logiska argument.

Inför civiläktenskap, och låt sen olika samfund få tycka vad de vill. Det juridiska äktenskapet ska vara separerat från religiösa institutioner, så slipper vi sånt tjafs. Sen är det förstås så att vi fortfarande lever i sviterna efter separationen mellan kyrka och stat, och situationen har inte stabiliserat sig ännu. Jag tycker nog att en sekulär stat är rätt viktigt för att religionsfriheten ska funka, men baxnar ibland lite över vilka uttryck debatten tar sig.
Jag kan också ibland känna mig väldigt osäker på vad man “får” tycka och säga, var gränserna går för det som anses vara tillåtna åsiktsvariationer.
Comment by Åka — April 6, 2007 @ 2:20 pm
För övrigt är väl “kristenheten” långt ifrån så enhetlig som den ibland väldigt svepande kritiken vill ha det till. Den interna kritiken och diskussionen känns emellanåt mer intressant.
Comment by Åka — April 6, 2007 @ 2:22 pm
Åka: Jag vågar påstå att den interna kritiken och diskussionen i 9 fall av 10 är mer intressant än exempelvis den mesta ateistiska kritiken. I sådana diskussioner slipper man (i allmänhet) åtminstone ägna de 18 första debattinläggen åt att förklara basal kristen teologi och skillnader mellan de olika samfunden.
Comment by Tomas — April 6, 2007 @ 3:05 pm
Den gång som humanisterna håller någon form av gudstjänst eller andakt där man exempelvis tillber Sturmark är jag rätt övertygad om att en sådan kommer att kunna sändas i P1 (eller annan valfri radio). Det är lite intressant att folk verkar blanda ihop gudstjänst med propagandamöte. Radiosänd gudstjänst är inte ett sätt att försöka missionera (det är i så fall världens SÄMSTA sätt att missionera) utan en möjlighet för alla de äldre eller andra som inte har möjlighet att ta sig till kyrkan att ändå, förvisso på distans, kunna delta i gudstjänstgemenskapen. Det är något HELT annat än rena propagandaprogram. Så som sagt, om humanisterna håller någon form av andakt eller liknande som inte är ren propaganda, måhända kan det vara en sänd diskussion gällande synen på människan som varelse ur ett ateistiskt perspektiv eller liknande, så tror jag att det skulle gå alldeles finfint at sända den, förutsatt att de som driver radiostationen tror att det finns tillräckligt många lyssnare som är intresserade av att höra på det för att det skall vara rimligt att sända programmet.
Comment by Tomas — April 6, 2007 @ 3:09 pm
Intressanta observationer om offermentalitetens utbredning i svensk debatt. Bra blogg-inlägg!
Comment by Linus — April 6, 2007 @ 4:17 pm
Tomas, jag har inget emot att radion sänder gudstjänster. Inte heller ser jag gudstjänster som mission, men det går inte att komma ifrån att man sänder ut ett budskap. Att t.ex. en ateist skulle hålla andakt för att det skulle vara motsvarande är befängt, eftersom man som ateist närmast per definition inte ägnar sig åt gudstjänstliknande aktiviteter. Däremot kan man mycket väl tänka sig att man sänder betraktelser eller något sådant vid något tillfälle (det säger sig självt att det inte kan vara något regelbundet återkommande på samma sätt som gudstjänster, det ligger liksom i sakens natur).
Hur som helst var inte egentligen min poäng att diskutera vad radion bör och inte bör sända i form av gudstjänster och annat. Min poäng var att det faktum att just kristna gudstjänster regelbundet sänds i radio visar att Assarmo pratar i nattmössan när hon försöker framställa kristna som “förföljda” i samhället.
Comment by Magnus — April 6, 2007 @ 7:23 pm
Åka, jag håller med dig om att det är vanskligt att tala om kristenheten som enhetlig, för det är den ju i de allra flesta avseenden sannerligen inte. Att vara försiktig med det skulle dessutom motverka tendensen att utmåla kristna som kollektivt förtryckta, vilket bara vore bra. Den poäng jag ville komma fram till är ju att samhällsdebatten behöver mindre offermentalitet, från alla inblandade.
Beträffande äktenskapet är jag av den åsikten att äktenskapslagstiftningen bör sekulariseras helt. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att religiösa företrädare auktoriseras som vigselförrättare, d.v.s. att deras vigselakt anses uppfylla de juridiska kraven, och man därmed får den juridiska vigseln så att säga på köpet. Däremot är det vansinne att försöka tvinga kyrkor att viga t.ex. homosexuella, och därför måste staten tillhandahålla en minimal, sekulär vigselakt som är öppen och möjligt att genomgå för alla.
Comment by Magnus — April 6, 2007 @ 7:29 pm
Apropå offer - nu är det tydligen ännu ett dödsstraff utfärdat av en religiös ledare mot ateisten Taslima Nasrin:
http://www.petitiononline.com/taslima/petition.html
Comment by Fredrik Bendz — April 8, 2007 @ 10:06 pm
Trevlig blogg! Tyvärr svår att läsa, för lite skillnad mellan den svarta bakgrunden och deb orangea texten.
Mvh
Knute
Comment by Knute — April 18, 2007 @ 2:35 pm
Tack för din kommentar Knute! Tyvärr är färgschemat lite otydligt på en del skärmar, medan det är rätt okej på andra. Jag instämmer i att det inte är helt tillfredsställande. Faktum är att jag håller så smått på att arbeta fram en ny design (ett arbete som på grund av min snart stundande disputation i princip står stilla just nu dock), och när den är klar kommer jag att uppdatera bloggens CSS-mallar. Då ska det förhoppningsvis bli en mer lättläst blogg. Tills dess hoppas jag att du och andra läsare kan stå ut med nuvarande suboptimala färger.
Comment by Magnus — April 18, 2007 @ 2:41 pm